Suunvuoro Petri Moisio

Nimi: Petri Moisio

Titteli: HSE osastopäällikkö

Työnantaja: Meyer Turku Oy

--------------------------------------------------------------------------------------------

Kysymykset:

1.      Millainen koulutus sinulla on?

Olen koulutukseltani ympäristötekniikan Diplomi-insinööri. Tampereella luin turvallisuustekniikan pitkänä ja opintojen ohella olin assistenttina laitoksella ja koulutin mm. kaikille opiskelijoille pakollista työturvallisuuden peruskurssia.

2.      Kuinka päädyit työturvallisuuden pariin? Urapolkusi keskeisimmät vaiheet?

Edellisessä kohdassa oli jo ensimmäisiä askeleita ja niistä seuraava oli diplomityön tekeminen silloiselle Kvaerner Masa-Yardsille Turkuun (nykyinen Meyer Turku). Ja sille tielle miehenalku Hämeestä jäi. Tampereelta tulleena saa turkulaisten kanssa kyllä herkullisia keskusteluja aiheesta kuin aiheesta ja pientä vitsailuakin on ollut aistittavissa. Toisaalta Tampereen telakkahistoria on aika paljon ohuempi jo sijaintinsakin takia eli siksi piti tulla rannikolle. Diplomityön jälkeen olin vuoden verran turvallisuusinsinöörinä ja sitten otin vastaan telakan työsuojelupäällikön tehtävät. Sen jälkeen koordinoin Helsingin ja Turun turvallisuustyötä ja kolmannessa vaiheessa myös Rauman telakka oli mukana. Ja sama on menty toiseen suuntaan eli nykyään Helsinki ja Rauma ovat taas omat erilliset yrityksensä. Kymmenkunta vuotta sitten sain HSE-osaston vetovastuun ja tällä hetkellä siihen kuuluu palotoimi, vartiointi, ympäristö ja työturvallisuusasiat. Kuusi vuotta 2014 – 2019 olen toiminut puheenjohtajana entisessä Työsuojelupäälliköt ry:ssä eli nykyisessä Finnsafe ry:ssä. Se oli todella hyvä näköalapaikka koko työturvallisuuskentän ja eri toimijoiden hahmottamiseen

3.      Mikä työssäsi inspiroi?

Isot mittasuhteet, suuret ihmismäärät, poikkeuksellinen tuotekoko, valtava ihmisten kontaktiverkosto, jatkuva toiminnan kehittäminen, yms eli lyhyesti kuvattuna joka päivä on erilainen ja koskaan ei tiedä mitä päivän aikana tulee tapahtumaan. Nyt viime vuosina tietotekniikan laajentunut käyttö ja datan syöttäminen kentältä mobiilisti on myös pitänyt virkeänä. Samoin nyt Meyerin aikana massiiviset investoinnit on ollut hieno lisä perustekemiseen; mm. Skandinavian suurimman pukkinosturin rakentamisessa ja pystyttämisessä oli haasteita sopivasti. 

4.      Minkä alan ihmisten kanssa teet paljon yhteistyötä?

Ihan kaikenlaisten osaajien kanssa laidasta laitaan; jo tuotekompleksisuus vaatii sitä eli kun laiva on kelluva kaupunki, jossa on oma 100 MW:n voimalaitos ja käyttää nykyään LNG:tä polttoaineena niin ei voi itse hallita kaikkia osa-alueita vaan täytyy tietää kuka hallitsee. Aina meillä on ollut paljon yhteisyötä HR:n ja työterveyshuollon kanssa mutta nyt viimeisen puolen vuoden Korona-aikana yhteistyö on viety päivittäiselle tasolle. Silti koko ajan täytyy olla kirkkaana mielessä, että pääasiakkaamme on tuotanto ja siksi täytyy olla koko ajan tietoinen mitä siellä tapahtuu. Sen lisäksi sidosryhmistä vakuutusyhtiöt, AVIt, suojainyritykset ja tietenkin kollegaverkosto Finnsafen kautta on aktiivisesti osa työntekoa.

5.      Mitä haluaisit vielä oppia?

En vielä koe itseäni vanhaksi mieluummin ehkä kokeneeksi, mutta IT puoli ja mobiililaitteet menevät niin kovaa vauhtia eteenpäin, että siinä joutuu oikein ponnistelemaan, että saa niistä kaiken hyödyn helposti irti. Olen sentään sukupolvea, joka muistaa, kun isä kantoi ensimmäisen kuvaputkitelevision kotiin ja myrkyn vihreällä pyöreäkiekkoisella pöytäpuhelimella soiteltiin puheluita lankoja pitkin.

6.      Miten huolehdit omasta työturvallisuudestasi ja työssä jaksamisesta?

Olen ollut tunnistamassa telakan riskejä 25 vuoden ajan mutta siltikin täytyy olla koko ajan valppaana. Sisäinen liikenne ja nostot erityisesti vaativat, että oman pään pitää pyöriä; omissa ajatuksissaan ei voi telakka-alueella liikkua. Työssä jaksaminen perustuu hyvään työyhteisöön, jossa hetkittäin hyvinkin värikäs huumori kuuluu päivittäiseen kommunikointiin. Ilman sitä homma voisi mennä synkäksi. Päivittäinen liikunta lenkkeilyn merkeissä ja metsästysharrastus tasapainottaa sitten työarkea ja ajatukset saa niiden aikana pois työn haasteita.

7.      Missä näet itsesi ja turvallisuusalan kymmenen vuoden kuluttua?

Kyllä minä telakalla todennäköisesti olen, kunhan nyt akuutit koronan aiheuttamat haasteet saadaan selätettyä. Jo nyt näemme, että seuraukset ulottuvat usean vuoden päähän ja moni asia joudutaan uudelleen suunnittelemaan. Samalla hidastamme rakentamisvauhtiamme ja myös investoinnit tässä tilanteessa seisahtuvat. Turvallisuusalan näen jatkavan samanlaisessa ”boomissa” kuin se on nytkin kasvanut ja mennyt eteenpäin viimeiset 10 vuotta. Vauhti saattaa jopa kiihtyä.

8.      Mikä on mottosi?

Positiivisen kautta aina eteenpäin.

9.      Mikä työssäsi nauratti viimeksi?

Kyllä se oli varmastikin juuri pari tuntia sitten kollegan lähettämä Fingerpori, jossa koronaohjeena oli pyyhkiä aktiivisesti kaikki pinnat päivittäin. Polkupyöräliikkeen omistajan ilme kirvoitti naurun.